To digitale platforme fremmer arbejdsmarked og erhvervssamarbejde i grænseområdet

20.01.2022

I det dansk-tyske grænseområde blev der i år 2019 søsat et EU Interreg projekt med det formål at fremme ”et fælles sammensmeltende dansk-tysk arbejdsmarked”. Projektet er ledet af Tønder Erhvervsråd, som har startet det sammen med Wirtschaftsförderung Nordfriesland.

Ud over mange netværks- og vidensdelingsevents, er et konkret output to info-portaler: www.business-de-dk.com og www.work-in-de-dk.com, som henvender sig til danske og tyske virksomheder og privatpersoner med henblik på at matche virksomheder, erhvervsfremme aktører, arbejdsgivere og arbejdstagere på hver side af grænsen og give den relevante information.

Projektet er et EU Interreg 5A-finansieret tidsbegrænset projekt, men det ligger Tønder Erhvervsråd og Wirtschaftsförderung Nordfriesland meget på sinde, at hjemmesiderne lever videre, når finansieringen stopper til sommer, fortæller Jan J. Diers som er Lead Project Manager på projektet hos Tønder Erhvervsråd.

Han fortæller videre, at outputtet allerede har været meget stort. Mange flere erhvervsorganisationer i grænseområdet er nu samarbejdspartnere på projektet som bl.a. Business Esbjerg, WFG Rendsburg-Eckernförde, Business Kolding, WTSH Kiel, Odense Kommune m.fl.

Der er blevet skabt mange matches mellem arbejdstagere/studerende og arbejdsgivere og de i alt 8 medarbejdere, som er ansat i projektet, oplever dagligt hvilken stor forskel det har gjort for både virksomheder, erhvervsfremme aktører, studerende og arbejdstagere. Også uddannelsesinstitutioner har oplevet, at komme tættere på virksomhederne ligesom afgangsprojekter er blevet afviklet på den anden side af grænsen.

De to platforme har dagligt tilsammen 42 antal brugere, med et overvæld på work-in-de-dk.com. Målet er at nå et større antal daglige bruger på business-de-dk.com inden udgangen af projektet, hvor de to portaler forhåbentligt dagligt vil komme op på 30-40 besøgende hver især.

En del af projektets succes skyldes muligvis, at de digitale platforme er landet på et tidspunkt, hvor mange pga. corona begyndte at arbejde hjemmefra og meget mere digitalt end hidtil.

Lige nu foretages de første øvelser med at planlægge og skrive en ny EU- projektansøgning til den nye Interreg 6A periode. Interesserede er meget velkomne til at kontakte Jan J. Diers for evt. deltagelse i et sådant projekt fra januar 2023 til december 2026.

Hvis du er privatperson, virksomhed eller erhvervsorganisation i grænseområdet kan du læse mere www.business-de-dk.com og www.work-in-de-dk.com og kontakte Jan J. Diers på jajdi@toender.dk, hvis du har spørgsmål