Interview med Beckhoff Automation: Vores tyske DNA er en styrke

Beckhoff vandt i maj 2019 German Company of the Year for sit bidrag til den danske maskinindustri, virksomhedens store vækst og løbende nye løsninger inden for IoT og automation. Dansk-Tysk Handelskammer har spurgt administrerende direktør i Beckhoff Automation ApS, Michael Nielsen, hvilken betydning det har at være tysk virksomhed i Danmark.

Handelskammer: Hvordan kommer det til udtryk hos jer, at I er datterselskab af en tysk modervirksomhed?

Michael Nielsen: Ordnung muss immer sein. Det gælder i forhold til alt: Produktkvalitet, processer og den måde, vi behandler hinanden på. Det tyske DNA, som vores medarbejdere indtager i store doser ved jobstart, betyder meget for vores forretning og vores evne til at komme igennem nåleøjet hos kunderne.

Er der andre områder i jeres virksomhed, som er præget af jeres tyske ophav?

Nøglebegreber i den tyske virksomhedskultur er respekt og tillid. De to ord lyder som klichéer, man har nedfældet om virksomhedens værdier i en hengemt medarbejderhåndbog. Men i Beckhoff-regi bliver det malet i panden på nye medarbejdere, når de starter hos os.

Respekt og tillid er forskellen mellem succes og fiasko - forskellen mellem at få det bedste frem i folk og det værste. Man respekterer andres tid og omtaler andre ordentligt. Altid. Og man udviser tillid til andres anbefalinger og vurderinger. Som chef afholder man sig fra at mikrogranske og mikrostyre andres arbejde. Det er mere acceptabelt, at en medarbejder begår en fejl, end at tilliden og motivationen ryger.

Som automationsvirksomhed befinder vi os på et marked i vækst, både i og uden for Danmark. Der er stor efterspørgsel efter intelligent automation, fordi verden producerer flere varer og ønsker hurtigere produktionsprocesser. Men derudover er vi privilegerede, fordi vi fik det tyske DNA ind med modermælken.

Gør I noget særligt for at sikre og videreudvikle jeres kultur?

Vi startede i Danmark for 15 år siden, og det har naturligvis krævet hårdt arbejde at komme ind på markedet og at skabe den rette virksomhedskultur. I takt med at vi vokser, bruger vi forholdsvist mere tid på at sikre vores tyske DNA. Men vi værner om det med næb og kløer. For det hjælper os med at definere, hvem vi er, og hvordan vi skiller os ud.

I er blevet premium partner i Dansk-Tysk Handelskammer. Hvorfor har I valgt et engagere jer i netop dette netværk?

For at skabe et netværk blandt andre virksomheder der påtænker eller allerede har etableret samhandel med Tyskland. For os er det enorm vigtigt at samarbejdet mellem Danmark og Tyskland fungerer optimalt, at vores handelsmuligheder er så gode som mulige samt vores regering har fokus på et så vigtigt land. Desuden er det vigtigt at have fokus på uddannelse, jeg kan kun opfordre vores unge mennesker til at lære tysk, det har vi brug for i fremtiden.