aubiko e.V. - Månedens virksomhed September 2023

Navnet aubiko står for "Udveksling - Uddannelse - Kommunikation". Foreningen er stiftet med det formål at muliggøre udveksling, uddannelse og kommunikation i en global og interkulturel kontekst og dermed fremme tysk som fremmedsprog ved hjælp af forskellige projekter.

Før foreningen blev grundlagt, arbejdede medlemmerne af aubiko e.V. i udlandet inden for uddannelse, forskning og udveksling. De har arbejdet for DAAD, Forbundsudenrigsministeriet, skoler i udlandet, udenlandske universiteter og andre uddannelsesinstitutioner inden for områderne universitetsmarkedsføring, sprogundervisning, studieforberedelse og studievejledning samt international projektledelse. Tilbage i Hamborg ønsker foreningen at bidrage med erfaringer, netværk og ideer til samfundet og gennem foreningen tilbyde og promovere interkulturel træning, uddannelsesrejser, elevudveksling, læreruddannelse og internationale skoleprojekter.

aubiko har allerede gennemført en lang række projekter med danske partnere samt budt godt 2.500 danske skolebørn velkommen til Tyskland med deres skolemødeture. I de senere år har foreningen f.eks. gennemført interkulturel træning på vegne af Dansk-Tysk Handelskammer i København. Virksomheden formidler et opdateret og inspirerende billede af Tyskland, både på et økonomisk, kulturelt og sprogligt plan. Derigennem håber de på yderligere at styrke det tætte og gode naboskab mellem Tyskland og Danmark.

Interkulturel træning

aubiko tilbyder interkulturelle træninger til andre virksomheder, myndigheder og institutioner med henblik på at forberede medarbejdere på ledelsstile og omgangsformer i den tyske forretningskultur. Foreningens team består af højt kvalificerede trænere med omfattende erfaring inden for økonomi, forskning og undervisning.

I træningerne, som kan tage form af seminarer eller workshops, kan medarbejdere lære om tysk kultur, reflektere over deres eget kulturelle perspektiv og derigennem blive bedre rustet til interkulturelle situationer med tyske forretningspartnere og kolleger. Træningerne tilpasses de individuelle behov i den pågældende virksomhed og kan kombineres med sprogkurser i tysk som fremmedsprog. Omfanget, tidsrammen og tidspunkterne kan justeres efter aftale.