Siemens Gamesa er “German Company of the Year 2022”

I kraft af sit store bidrag til at gøre Danmark til en af verdens førende nationer inden for vindenergi er Siemens Gamesa i år vinder af prisen som ”German Company of the Year”.

„Opkøbet af Bonus Energy i år 2004 er en enestående succeshistorie, hvor dansk vind-know-how kombineres med tysk industrividen og bringes op på et helt nyt niveau. Det danske firma blev med hjælp fra Siemens forvandlet til en teknologisk verdensleder”, siger Reiner Perau, Direktør i Dansk-Tysk Handelskammer.

”Siemens Gamesa er stærkt forankret i Danmark med mere end 40 års historie her i landet, og vi beskæftiger det højeste antal mennesker i den danske vindindustri. Vi er en global leder inden for havvind, og meget af denne innovation, teknologi og industrilederskab er drevet ud af vores danske og tyske lokationer og i et stærkt samarbejde mellem vores to lande. Vi leverer grøn, bæredygtig energi, der er til at betale, og holder bogstavelig talt lyset tændt over hele verden. Vi er meget stolte over at blive anerkendt for det med denne pris," udtaler Jochen Eickholt, CEO Siemens Gamesa.

Prisen blev uddelt af Anne Hougaard Jensen, Direktør Invest in Denmark, Asbjørn Overgaard, CEO Copenhagen Capacity og Jens-Henrik Nicolaisen, Formand Dansk-Tysk Handelskammer, ved Dansk-Tysk Handelskammers jubilæumsfest lørdag den 29. oktober i Axelborg i København. Til jubilæumsfesten var knap 200 mennesker fra dansk-tysk erhvervsliv samlet. Den tyske vicekansler og økonomi- og klimaminister, Robert Habeck, diskuterede klima og bæredygtighed i aftenens paneldebat sammen med Lykke Friis og vinderne af de dansk-tyske erhvervspriser, Kim Fausing, Danfoss, og Jochen Eickholt, CEO Siemens Gamesa.

Om vinderen

Siemens Gamesa har mere end 27.000 ansatte og mere end 124,5 GW installeret vindkapacitet (on- og offshore). Virksomheden har mere end 50 kontorer og syv servicecentre over hele verden. I Danmark har Siemens Gamesa mere end 5.400 medarbejdere fordelt på syv lokationer. Danmark er det land i verden med flest Siemens Gamesa ansatte.

Jochen Eickholt samt prisuddelerne efter kåringen af Siemens Gamesa som ”German Company of the Year 2022” i Axelborgsalen, 29.10.22. Fra venstre: Asbjørn Overgaard, CEO Copenhagen Capacity, Jochen Eickholt, CEO Simens Gamesa, Anne Hougaard Jensen, Direktør Invest in Denmark, Reiner Perau og Jens-Henrik Nicolaisen, hhv. adm. direktør og formand i Dansk-Tysk Handelskammer.

Kort om de Dansk-Tyske Erhvervspriser
Copenhagen Capacity, Invest in Denmark og Dansk-Tysk Handelskammer står bag prisen ”German Company of the Year”, som hvert år udmærker en tysk virksomhed. Prisen uddeltes i år for syvende gang. ”German Company of the Year” uddeles til en tysk virksomhed eller organisation, der har haft en ekstraordinær vækst i omsætning og/eller medarbejderantal, har været innovativ til gavn for det danske marked, eller som har foretaget bemærkelsesværdige investeringer i Danmark.

Derudover uddeler Dansk-Tysk Handelskammer prisen ”Danish Company of the Year”, som uddeles til en dansk virksomhed eller organisation, som har haft ekstraordinær vækst i omsætning og/eller medarbejderantal, har vist innovative og succesfulde forretninger eller bemærkelsesværdige investeringer Tyskland. I år gik prisen til Danfoss.