Tyske virksomheder har håb for julen – ifo-indekset stiger tydeligt i december

Stemningen i tysk økonomi er blevet markant bedre. Ifo's erhvervsklimaindeks stiger fra 86,4 point i november til 88,6 point i december. Virksomhederne vurderer deres nuværende situation bedre – tidligere oplevede indekset seks fald i træk.

21.12.22

• I industrien stiger indekset betydeligt. Erhvervsklimaet er forbedret inden for næsten alle erhvervssektorer i industrien. Især stiger virksomhedernes forventninger til de kommende måneder. De er også mere tilfredse med den nuværende forretning, usikkerheden er mindre, dog falder ordrebeholdningen.
  • I servicesektoren har forretningsklimaet igen forbedret sig markant. Dette skyldes hovedsageligt en faldende pessimisme med hensyn til de næste seks måneder. Virksomhederne vurderer også deres nuværende situation bedre.
  • I handelssektoren stiger indekset til den højeste værdi siden juni. For første gang siden august vurderer virksomhederne igen deres situation en smule positivt. Udsigterne er dog fortsat pessimistiske, men mindre pessimistiske end i november.
  • I byggeriet er forretningsklimaet modsat forværret en smule. Virksomhederne er en smule mindre tilfredse med den nuværende forretning. Deres forventninger er forbedret, men fortsat meget pessimistiske.

Ifo-instituttet forventer et minimalt minus på 0,1 procent i bruttonationalprodukt i 2023. Derudover fremhæver ifo-eksperten Klaus Wohlrabe, at ifo-tallene for december reducerer sandsynligheden for en recession.

Du finder en detaljeret oversigt over de seneste resultater på ifo’s hjemmeside​​​​​​​, også på engelsk.