Tysk teknologi og danske pumper forenes på Danmarks største slagteri

Tyskland er kendt som industriland, og derfra udspringer Industri 4.0 tankegangen. Det har tyske Siemens kunne nyde godt af – også i Danmark. Siemens har udviklet MindSphere - et cloudbaseret IoT-system, som forbinder enheder i bl.a. produktionen. Sammen med pumpevirksomheden Grundfos samt Danish Crown har Siemens indgået et helt unikt dansk-tysk samarbejde.

Både Grundfos og Siemens havde teknologien til rådighed - den ene virksomhed havde pumperne og den anden IoT-systemet MindSphere - og den tredje virksomhed havde brug for pumper koblet med sammen med IoT. Således opstod et pilotprojekt mellem Grundfos, Danish Crown og Siemens på Danmarks største slagteri i Horsens.

Rundt omkring på slagteriet kører en masse pumper fra Grundfos, men der manglede et intelligent system, som kunne koble pumperne, fortælle hvornår de skulle fornyes, hvornår de var i stykker mv. ”Det er altafgørende at kunne være i kontakt med sine maskiner for at sikre en smidig produktion. Fremtiden er at være forbundet til enhederne i produktionsapparatet," som Bjarne Lykke Sørensen, administrerende direktør for Siemens Digital Industries i Norden og Baltikum udtrykker det.

Og netop den viden kunne Siemens' IoT-system Mindsphere bidrage med. Mindsphere indsamler og behandler via avancerede algoritmer de data, der kommer fra maskinerne. Det giver bl.a. følgende fordele:

• Man kan konstatere om maskinen/pumpen fungerer, som den skal
  • Man kan bruge data til at opdatere sin ”digital twin”, således at dataene fra maskinerne giver mulighed for at kunne producere en endnu bedre maskine i fremtiden
  • Og man får mulighed for at omsætte ”software as a service” til praksis, således at man fremover kan leje frem for at eje og dermed kun betale for den tid, hvor en maskine rent faktisk bruges.

Fra kunde til samarbejdspartner

Samarbejdet mellem de tre virksomheder er et win-win-win projekt, hvor alle parter har fået noget ud af det. Tidligere har Siemens og Grundfos snarere haft et kunde-leverandør forhold, hvilket har ændret sig nu, hvor virksomhederne ikke blot sælger deres produktet parallelt, men faktisk gør hinanden bedre og således snarere har indgået et partnerskab.

Og det er ikke kun sammen med Grundfos og Danish Crown, at Siemens har stor succes med MindSphere. Alene i Norden er mere end 1.000 beskæftiget med systemet, heraf 150 i Danmark, og Siemens ligger ifølge Bjarne Lykke Sørensen klart i spidsen inden for ”digital manufacturing”.

Samarbejdet mellem Siemens og Grundfos er ikke blot et eksempel på hvordan en hhv. dansk og tysk industrivirksomhed spiller hinanden gode og danner et unikt partnerskab, men også på fremtiden i industriens verden.

Siemens er Premium Partner hos Dansk-Tysk Handelskammer og deltager som speaker samt hovedsponsor til Dansk-Tysk Handelskammers årsdag d. 29. maj.