Situationen for den tyske økonomi bliver mørkere – ifo-indekset falder mere end forventet

Stemningen blandt de tyske virksomheder forværres yderligere. Ifo’s erhvervsklimaindeks falder til 87,3 point i juli fra 88,6 point i juni. Det er det tredje fald i træk. Virksomhederne er især mindre tilfredse med den aktuelle forretning. Håbet om et økonomisk opsving i anden halvdel af året svinder således ind.

Fordelingen i de forskellige brancher lyder:

• I industrien falder erhvervsklimaindekset. Udviklingen er drevet af betydeligt dårligere vurderinger af den aktuelle situation. Desuden er forventningerne mere pessimistiske. Virksomhederne modtager færre og færre nye ordrer og kapacitetsudnyttelsen er faldet med 1,4 procentpoint til 83 %. Dermed ligger den for første gang i mere end to år under sit langsigtede gennemsnit på 83,6 %.
  • I servicesektoren er indekset også faldet. Virksomhederne er mærkbart mindre tilfredse med den aktuelle situation. Forventningerne til de kommende måneder er dog mindre pessimistiske.
  • I handelssektoren er forretningsklimaet yderligere forværret. Virksomhederne vurderer deres eksisterende forretning dårligere, men især udsigterne er mørke.
  • I bygge- og anlægssektoren falder forretningsklimaet til det laveste niveau siden februar 2010. Utilfredsheden med den aktuelle situation stiger betydeligt. Forventningerne til de kommende måneder er også forværret.

Eksperter adspurgt af nyhedsbureauet Reuters havde kun forventet et fald i erhvervsklimaindekset til 88,0 point. Klaus Wohlrabe, leder af Ifo-undersøgelsen, udtaler i lyset af det uventede store fald, at "den svage fase i den tyske økonomi trækker ud". Desuden forventes Tysklands bruttonationalprodukt at falde i det nuværende tredje kvartal efter at være stagneret i foråret.

Du finder en detaljeret oversigt over de seneste resultater på ifo’s hjemmeside, også på engelsk.