Nyt om "bestprice-klausuler" i Tyskland

Booking.com forbyder hoteller at tilbyde værelser billigere på deres egen hjemmeside, hvis hotellerne også sælger over booking.com. Og dette er lovligt fastslår ny tysk dom.

Mange gør det: Søger et hotelværelse eller andre tilbud på en af de store netportaler som Booking.com og prøver efterfølgende at finde værelset billigere direkte på hotellets hjemmeside, hvor hotellet sparer formidlingsgebyret til portalen.

Booking.com har nu vundet en sag ved Oberlandesgericht Düsseldorf (Az.: VI - Kart 2/16 (V)), hvorved retten har ophævet en beslutning fra de tyske konkurrencemyndigheder fra 2015, som gik ud på, at sådanne bestprice-klausuler er konkurrencebegrænsende og dermed ugyldige.

Retten argumenterer nu, at Booking.coms bestprice-klausul er nødvendig for at forhindre en "illoyal omdirigering af kundernes reservationer". Dermed må booking.com godt aftale med hotellerne, at de ikke må tilbyde deres værelser billigere på deres egen hjemmeside, hvis de samtidig sælger over booking.com.

Konsekvensen for forbrugerne er tydelig: Stigende priser for hotelværelserne i Tyskland og for andre tilbud på formidlingsportaler.