Ny tysk regering har digitalisering og klimaindsats højest på dagsordenen

Regeringsaftalen for Tysklands første trafiklyskoalition med SPD i spidsen blev præsenteret i går. Her står digitalisering og klimaindsatsen højest på dagsordenen.

25.11.2021

I går kunne den første tyske trafiklyskoalition med SPD’s Olaf Scholz i spidsen præsentere en regeringsaftale under overskriften “Mod til mere fremskridt”. Regeringsaftalen er ikke så præcis som tidligere regeringsaftaler, men vi informerer om de overordnede punkter, som er interessante for danske virksomheder.

Det største parti SPD – Socialdemokraterne – får

• Kanslerposten
  • Forsvarsministeriet
  • Indenrigsministeriet
  • Arbejds- og Socialministeriet
  • Sundhedsministeriet
  • Ministeriet for økonomisk samarbejde og udvikling
  • Bygge- og boligministeriet

De Grønne får

• Økonomi- og Klimabeskyttelsesministeriet
  • Udenrigsministeriet
  • Miljøministeriet
  • Ernærings- og Landbrugsministeriet
  • Familie- og Ligestillingsministeriet

De liberale (FDP) får

• Finansministeriet
  • Justitsministeriet
  • Transport- og Digitaliseringsministeriet
  • Uddannelses- og Forskningsministeriet

Aftalen omfatter bl.a.

• En mindsteløn på 12 Euro
  • 80 pct. elektricitet fra vedvarende kilder senest i 2030
  • Forpligtelse til solcelletag på erhvervsbygninger
  • Hurtigere offentlige tilladelsesprocedurer for at omsætte planer til praksis
  • Udfasning af kul ideelt set senest i 2030 (i stedet for 2038)
  • En forfatningsændring, som giver valgret fra 16 år
  • Større strategisk suverænitet for den europæiske union (dvs. mere uafhængighed mht. energi og andre ressourcer)
  • En digitaliseringsindsats med udgangspunkt i brugernes perspektiv

Regeringsaftalen får en blandet modtagelse i Tyskland. De fleste organisationer og økonomer er overvejende positivt stemt, men forhøjelsen af mindstelønnen med 25 pct. (fra 9,60 til 12 Euro) møder kritik.

For danske virksomheder er regeringsaftalen en god nyhed. Favoritten til ministerposten for økonomi- og klimabeskyttelse er flensborgeren Robert Habeck, tidligere miljøminister i Slesvig-Holsten og tidligere studerende ved Roskilde Universitet. Sammen med kansler Olaf Scholz fra Hamborg og udenrigsminister Annalena Baerbock fra Hannover står Habeck for en ny regering, som er præget af en geografisk og kulturel nærhed til Skandinavien. Også det store fokus på klima giver gode markedschancer for danske virksomheder med fokus på klimaløsninger.

Mens selve aftalen gør det svært at beregne effekterne på klimainvesteringer, viser en analyse fra Boston Consulting Group, at der i Tyskland skal investeres yderligere 860 mia. euro frem mod 2030 for at nå klimamålene.

Avisen Handelsblatt har beregnet investeringer i digitalisering i den nye regeringsperiode.

Regeringspartierne skal nu have vedtaget aftalen i de respektive partier. Planen er, at Tysklands forbundsdag vælger Olaf Scholz til Tysklands niende forbundskansler i starten af december.

Vi holder jer opdateret om alle kommende konkretiseringer af den nye regeringsaftale.