Nogle kommentarer om danske rammebetingelser│Vi har ikke råd til ikke at hjælpe Ukraine

I Standpunkt kaster Dansk-Tysk Handelskammers direktør et kritisk blik på politik og økonomi i Danmark og Tyskland.

30.12.2022, af Reiner Perau

Sikke et turbulent år.

Efter chokket over Ruslands barbari kom energiprischokket og dermed stagnation. Heldigvis er knapheds-prognoser „self-invalidating“. Derfor bliver 2023 et ok år for EU, Danmark og Tyskland.

Den positive side af energiprischokket er, at vi fremskynder den grønne omstilling. Og det betyder muligheder for de dansk-tyske forbindelser. Ingen andre er så gode til at udvikle miljøteknologi som tyskere og danskere. Hvis vi samarbejder, bliver vi endnu bedre. Derfor fokuserer Dansk-Tysk Handelskammer på den grønne omstilling. Vi har grundlagt German-Danish Hydrogen Network, og næste år fremmer vi dialogen gennem et German-Danish Roundtable on Energy transition.

Handelskammeret har også kigget på danske rammebetingelser. De er gode, men der er plads til forbedring.

Det danske retsforbehold betyder, at tingene for virksomheder er mere komplicerede, end de burde være. Det er svært at sætte tal på, men der er omkostninger forbundet med ikke at samarbejde.

SKAT kan give hovedpine for udenlandske virksomheder og expats: Der kræves uforholdsmæssigt meget transfer pricing-dokumentation. Nogle expats undrer sig over beskatningen af deres fiktive huslejeindkomst i Tyskland, når de lader deres hus stå tomt. Expats, som har efterladt ægtefælle, børn og kat i Tyskland, undrer sig over en skatteforvaltning, som prøver at bevise, at centrum for deres livsinteresser er flyttet til Danmark med dem.

Et vigtigt punkt i udenlandske virksomheders hverdag er digitalisering. Den danske version giver udfordringer for udenlandske virksomheder og deres medarbejdere. Digitaliseringen er først og fremmest designet med tanke på danske borgere og virksomheder. Danmarks flittige brug af undtagelser fra Schengen-reglerne giver omkostninger for erhvervslivet og Danmark. Danske politikere undervurderer det imagetab, grænsekontrollen medfører.

I mit sidste Standpunkt vil jeg ikke kun kritisere: Danmark er succesfuld, fordi der bliver ført en ansvarlig og langsigtet politik. Jeg bifalder Danmarks evne til at omsætte politik. Og så tænker jeg på Danmark som et land, der er langt bedre organiseret end Tyskland.

Til sidst noget personligt: Jeg flytter i januar til Berlin og bliver direktør for det Tysk-Ukrainske Handelskammer. Jeg glæder mig til at bakke Ukraine op og ser frem til at hjælpe med genopbygningen efter krigen. Som Ukraines præsident sagde til den amerikanske kongres: “Helping Ukraine is an investment, not charity”. Med andre ord: Vi har simpelthen ikke råd til ikke at hjælpe Ukraine.

Jeg ønsker alle et godt og lykkebringende 2023 og glæder mig til at møde danskere i Berlin eller Kyiv.