Den tyske økonomi starter det nye år med større selvtillid

Varige flaskehalse, høj inflation og krig i Europa: Den tyske økonomi står over for mange problemer. Ikke desto mindre er stemningen blandt de tyske virksomheder for fjerde måned i træk forbedret. Ifo’s erhvervsklimaindeks stiger til 90,2 point i januar fra 88,6 point i december.

26.01.2023

Fordelingen i de forskellige brancher lyder:

• I industrien fortsætter indekset sin opadgående tendens. Virksomhederne vurderer deres nuværende situation bedre, og samtidig er forventningerne til det kommende halvår markant forbedret. Ordrebeholdningen er faldende, men på et højt niveau, og produktionen forventes at stige i de kommende måneder.
  • I servicesektoren er erhvervsklimaet ligeledes forbedret. Virksomhederne er generelt mindre pessimistiske med hensyn til de kommende måneder. Modsat er udviklingen for den aktuelle forretning mindre god. Dette gør sig især gældende for transport og logistik samt hotel- og restaurationsbranchen.
  • I handelssektoren stiger indekset betydeligt. Forventningerne er forbedret og virksomhederne vurderer den nuværende situation mere positivt.
  • I byggeriet er erhvervsklimaindekset forbedret en smule. Virksomhederne er mindre pessimistiske i forhold til de kommende måneder, men mindre tilfredse med den nuværende forretning.

Den tyske regering forventer ifølge dens økonomiske årsberetning heller ikke længere en recession. I oktober blev en negativ vækst på -0,4 % ellers estimeret – dette er nu ændret til en forventning om en vækst på 0,2 % i 2023. Det forventes, at den tyske økonomi påvirkes af den nedadgående økonomiske aktivitet i verdenshandlen. Eksport og import står derfor over for tilbagegang.

Du finder en detaljeret oversigt over de seneste resultater op ifo’s hjemmside, også på engelsk.