Den tyske økonomi stabiliserer sig på et lavt niveau

Stemningen blandt de tyske virksomheder er blevet en smule bedre. I november er ifos erhvervsklimaindeks steget fra 86,9 procent til 87,3 procent. Det er den tredje stigning i træk. De tyske virksomheder er mindre pessimistiske ift. de kommende måneder. Men den tyske økonomi befinder sig stadig på et lavt niveau.

Fordelingen i forskellige brancher lyder:

• I industrien er erhvervsklimaindekset steget markant. Virksomhederne er mere tilfredse med den nuværende forretning. Skepsissen over for de kommende måneder falder også mærkbart. Det gælder især for energikrævende brancher. Virksomhederne klager dog stadig over mangel på nye ordrer.
  • I servicesektoren er stemningen forværret en smule. Virksomhederne vurderer deres nuværende situation lidt dårligere. Inden for turistsektoren er virksomhederne dog stadig meget tilfredse. Stemningen i restaurationsbranchen er også blevet bedre.
  • I handelssektoren er indekset steget betydeligt. Både indikatorerne for den aktuelle forretningssituation og forventningerne er steget markant. Det er især tydeligt inden for engroshandlen. På den anden side forventer detailforhandlerne ikke meget af julehandlen.
  • I byggesektoren viser indekset en stigning. Virksomhederne vurderer deres aktuelle forretningssituation en smule bedre. Det samme gælder for forventningerne. Alligevel er den generelle stemning i byggebranchen fortsat ekstremt dårlig.

Ifølge Ifo-præsident, Clemens Fuerst, "stabiliserer den tyske øknomi sig på et lavt niveau". Selvom der har været en forbedring af erhvervsklimaet i november, er de økonomiske udsigter langt fra optimistiske. Ifølge EU-Kommissionen forventes Tyskland at være den eneste større økonomi i eurozonen, der vil opleve en tilbagegang i år, med en forventet nedgang i BNP på 0,3 procent.

Du finder en detaljeret oversigt over de seneste resultater på ifo’s hjemmeside, også på engelsk.