Usikkerheden er stor i de tyske virksomheder: Ifo-indekset falder en smule i august

Stemningen blandt de tyske virksomheder er fortsat dårlig. Ifo-indekset er i august faldet for tredje gang i træk. Denne gang er indekset faldet til 88,5 point fra 88,7 i juli. Udsigterne for de kommende måneder er næsten uændret og tydeligt pessimistiske. Usikkerheden som følge af Ukraine-krigen skaber fortsat problemer for virksomhederne, og ifo-instituttet forventer, at den økonomiske aktivitet vil falde i tredje kvartal.

25.08.2022

Fordelingen i de forskellige brancher lyder:

• I industrien er indekset uændret. Virksomhederne vurderer den nuværende situation noget mindre positivt end sidste måned, modsat er forventningerne til de næste seks måneder mindre pessimistiske. Antallet af nye ordre er igen faldet en smule.
  • I servicesektoren er indekset forbedret efter det kraftige fald i foregående måned. Virksomhederne vurderer deres nuværende situation mere positiv, dog er deres forventninger til fremtiden fortsat pessimistiske. Især hotelbranchen forventer, at forretningen vil forværres mærkbart.
  • I handelssektoren fortsætter indekset sin nedtur. Færre og færre virksomheder rapporterer, at forretningen går godt. Forventningerne er yderst pessimistiske, og virksomhederne står over for et dilemma. På den ene side belaster den høje inflation deres forretning, på den anden side kan de ikke undgå prisstigninger pga. øgede udgifter.
  • I byggeriet er indekset forbedret. Virksomhederne er mere positivt stillede over for den nuværende situation. Pessimismen for de kommende måneder er også aftaget.

Du finder en detaljeret oversigt over de seneste resultater på ifo’s hjemmeside, også på engelsk.

Vi holder dig opdateret om udviklingen på det tyske marked.