Tyske virksomheder er mindre optimistiske

Tysk erhvervsliv vurderer den nuværende situation og udsigterne for 2022 som helhed mere negativt end før årsskiftet. Det viser den nye rundspørge fra de tyske handelskamre (DIHK) blandt næsten 28.000 tyske virksomheder.

17.02.2022

Høje energipriser, fortsatte leverings- og forsyningsflaskehalse samt mangel på råvarer og faglært arbejdskraft udgør de afgørende risici for virksomheder og tysk økonomi. DIHK sænker vækstprognosen
for 2022 fra 3,6 % til 3,0 %

Rundspørgen viser:

• De tyske virksomheder er generelt forsigtigt optimistiske, dog tynget af stor usikkerhed om globale flaskehalse, strukturelle økonomiske udfordringer og den demografiske udvikling. Omkring 39 % af virksomhederne vurderer deres nuværende erhvervssituation som god, mens 21 % mener, at den er dårlig. Forventningen til de kommende 12 måneder er generelt mere negativ sammenlignet med den mere positive vurdering af den aktuelle situation. pandemiens udvikling.
  • De tyske industrivirksomheder er hverken mere eller mindre optimistiske. Her forbliver tilfredsheden med den nuværende situation på 35 point.
  • De tyske eksportvirksomheder har blandede forventninger til eksporten. Især energi- og råstofintensive virksomheder sænker deres forventninger. Dog ser kun 24 % af virksomhederne udenlandsk efterspørgsel som værende en forretningsmæssig risiko – det laveste antal siden begyndelsen af 2011.
  • Tyske virksomheder er forsigtige med deres investeringsplaner. 31 % af virksomhederne planlægger at udvide deres investeringer. Hver femte planlægger at reducere. 35 % ønsker at investere i miljøbeskyttelse – den højeste andel nogensinde. Samtidig ser 91 % en risiko for deres forretning i stigende energi- og råvarepriser.
  • Flere tyske virksomheder planlægger at ansætte mere personale. 21 % planlægger at øge arbejdsstyrken, mens
    13 % forventer at reducere.

DIHK forventer, at både Tysklands eksport og import stiger med 6 % i 2022. De stigende handelstal er godt nyt for danske underleverandører til Tyskland.