Top Event
Slut
22/11/2016 · 20:00

Serenergy vinder Dansk-Tysk Erhvervspris 2016

For syvende gang har Dansk-Tysk Handelskammer hædret en virksomhed for et særligt bidrag til det dansk-tyske erhvervssamarbejde. Årets vinder af Dansk-Tysk Erhvervspris blev Serenergy. Virksomheden fra Aalborg slog de øvrige finalister, Palomat, Scanwill Fluid Power, Tulip Food Company og VITA Copenhagen, i finalen. Prisen blev overrakt af Jens-Peter Saul, Handelskammerets formand og CEO for Rambøll Group.

Med Serenergy hædres en virksomhed, der arbejder for mere miljørigtig transport. Det var Anders Korsgaard og Mads Bang, to dimittender fra Aalborgs Universitet, som grundlagde virksomheden. Længe var det et forskningsprojekt for brændselsceller, som stod i centrum af Serenergys aktiviteter. Projektet udviklede sig til et samarbejde med Fischer Eco Solution fra Schwarzwald, som tilhører Fischer-Group og sammenlagt har 2.000 medarbejdere. I slutningen af 2014 overtog Fischer 100 procent af aktierne. Det har givet Serenergy ny vækst og medarbejderantallet er steget fra 30 til knap 70. Anders og Mads modtog Dansk-Tysk Erhvervspris i november i København.

Fire yderligere finalister

Men også de andre nominerede har ydet særlige bidrag til det dansk-tyske erhvervssamarbejde. Palomat har udviklet pallemagasiner til automatisk stabling og afstabling af tomme paller på en enkel og sikker måde. Det forbedrer medarbejdernes sundhed. Palomat har i dag mange store kunder i Tyskland.

Scanwill Fluid Power er et eksempel på, at en dansk virksomhed kan være succesrig i hele Tyskland, også i Sydtyskland. Bemærkelsesværdigt er især, at det er lykkedes med kun fire medarbejdere. Scanwill producerer hydrauliske trykforstærkere, som gør det muligt at genere et meget højere tryk.

Medarbejderne fra VITA Copenhagen har indset, at danskheden fungerer som døråbner på det tyske marked. Virksomheden producerer og sælger lamper som holdes i det klassiske ”Danish Design”. Virksomheden har siden 2013 været aktiv i Tyskland og har i dag også et datterselskab i Hamborg.

En særlig erhvervsmæssig succes kan Tulip Food Company fremvise. I de sidste fire år er det lykkedes at øge omsætningen med 40 procent. Fødevareproducenten har nu 900 medarbejdere i Tyskland – dette svarer til næsten halvdelen af virksomhedens ansatte.

Efter prisoverrækkelsen i Design Werck kunne deltagerne nyde buffeten og smage på øl fra TeeDawn. En stor tak til Lufthansa, som med en stand var med til at gøre eftermiddagen vellykket.