Ny EU-geoblocking-forordning

E-COMMERCE: Geoblocking i EU skal begrænses med ny forordning. Geoblocking er når fx netbutikker sælger varer eller services til kunder, der kun kan anvendes i bestemte lande.

Europaparlamentarikerne har i udvalget for det indre marked stemt om en ny geoblocking-forordning. Den skal give brugerne adgang til streaming-websider og e-bøger inden for EU. Dermed går parlamentarikerne et skridt videre end først foreslået af den Europæiske Kommission – og en konflikt med erhvervslivet kan forventes.

Musik-streaming-tjenester som Spotify, e-book-handlere og udbydere af tilmeldingspligtige online-games, vil efter de nye regler være forpligtet til at sælge deres tjenester i alle EU-medlemslande, hvor de har copyright-rettigheder. Hidtil har adgangen til deres tjenester været afhængig af statsborgerskabet eller bopælen. Desuden begrænser såkaldt geoblocking hyppigt handlen af varer og tjenesteydelser over grænser. Det vil EU-kommissionen nu ændre.

I første omgang vil audiovisuelle medier ikke være omfattet af den nye forordning. En rapport skal sendes til endelig afstemning i det europæiske parlamentsplenum (EP) til foråret. Her skal EP og repræsentanterne fra medlemslandene blive enige om et endegyldigt kompromis vedr. geoblocking-forordningen.

Juli 2017