Dansk holdingselskab for tysk datterselskab. Fornuftigt?

SELSKABSSKAT: En moder-datter konstruktion af selskaber ”over grænsen” kan udløse skat. Dantax ridser kort fordele og ulemper ved konstruktionen op – og opfordrer til at få kvalificeret rådgivning.

Virksomhedsskat i Tyskland. Er der skattemæssig fornuft eller ej i at eje et tysk datterselskab gennem et dansk holdingselskab? De vigtigste argumenter for et holdingselskab er fordeling af risiko, formue, ejerskab eller familieforhold. Men en virksomhedskonstruktion ”over grænsen” betyder nye og andre skatteforhold for selskaberne.

Problemet opstår, hvis der er tale om et dansk passivt holdingselskab, der udelukkende har til opgave at holde andele og fordele overskud. Her kan udlodning af overskud fra det tyske datterselskab i dansk-tyske forhold føre til en beskatning, jf. § 50d, stk. 3 i den tyske indkomstskattelov. Dette er ganske vist et brud på internationale regler, f.eks. dobbeltbeskatningsoverenskomsten.

To eksempler:

a) Danskboende Lille Claus er eneejer af et dansk holding A/S, der ejer 100 pct. af andelene i et tysk GmbH. Holdingselskabet er et selskab, der producerer varer, og holder andelene i det tyske selskab.
Beskatning af det tyske GmbH 0 pct. tysk udbytteskat af gevinsten i GmbH’et ved udlodning.

b) Danskboende Store Claus er eneejer af et dansk holding A/S, der ejer 100 pct. af andelene i et tysk GmbH. Holdingselskabet laver intet andet end at holde andelene.
Beskatning: 15 pct. tysk udbytteskat. Af udlodningen skal der indeholdes 15 pct. udbytteskat i Tyskland, der hverken kan modregnes eller refunderes.

Facit: Den, der vil oprette et selskab i Tyskland, bør overveje, om en påtænkt holding-konstruktion er hensigtsmæssig. Spørgsmålene kræver kvalificeret rådgivning.

Juni 2016