Dansk-Tysk Erhvervspris 2019

Hoyer Motors

Hoyer Motors er en dansk virksomhed, der har produceret elektromotorer siden 1996. Virksomheden har ca. 220 medarbejdere og hovedsæde i Hadsten. Produktionen foregår i Kina, og i Danmark arbejder 120 medarbejdere med logistik og service. I 2000 gik Hoyer ind på det ekstremt konkurrenceprægede tyske marked. Sammenlignet med kunder på andre markeder havde de tyske kunder allerede dengang høje krav til certificering og dokumentation, hvilket gjorde Hoyer Motors indtræden på markedet til en udfordring. Hoyer Motors har tilpasset sig de høje tyske krav og har opbygget en stabil forretning i Tyskland. Tilpasningen til de høje krav på det tyske marked har også medført, at Hoyer Motors’ konkurrenceevne er steget på andre markeder.

Med en stigende omsætning var det i 2012 tid til at danne et tysk datterselskab. Datterselskabet er placeret i München og har i 2019 seks medarbejdere, der alle arbejder med salg. I løbet af de seneste år er omsætningen steget stødt. Med lanceringen af en ny Tysklandsstrategi, der har fokus på prioritering af bestemte segmenter og grundig salgsforberedelse, har forretningen fået et skub i en positiv retning og en omsætningsvækst på 13 % i 2019. Siden 2015 er forretningen vokset med en tredjedel til omkring 70 millioner kr., og i 2019 leverer Hoyer Motors over 20.000 elektromotorer til Tyskland.

Læs mere her: www.hoyermotors.dk

Pressalit

Pressalit er en familieejet virksomhed fra Ry, der har udviklet og produceret toiletsæder siden 1954, samt køkken- og badeværelseselementer til personer med funktionsnedsættelse siden 1975. Produktionen forgår udelukkende på hovedsædet i Ry. Pressalit sælger sine produkter på 45 markeder verden over; deriblandt i Tyskland, der er virksomhedens største marked. Siden 1966 er virksomheden aktiv på det tyske marked. I 1975 blev det tyske datterselskab etableret i Hamborg. Produkter distribueres gennem grossister, installatører, byggecentre og e-handelsplatforme.

Pressalit fokuserer på design, kvalitet og socialt ansvar i sin forretning. Pressalit har modtaget fem Red Dot Design Awards for sine designs alene siden 2016. I forhold til kvalitet yder Pressalit kunderne 10 års garanti, hvor konkurrenterne normalt kun yder den lovpligtige 2-års garanti. Med kombinationen af design og kvalitet har Pressalit gennem årene været i stand til at forsvare sin markedsandel på toiletsæder i Tyskland på trods af stærk konkurrence. Dermed står Tyskland for 35 procent af Pressalits samlede omsætning. Siden 2000 har virksomheden solgt mere end 11.500.000 toiletsæder i Tyskland. For få måneder siden vandt Pressalit en større ordre fra en velkendt tysk mærkevareproducent, hvilket sikrer kapacitetsudnyttelse og beskæftigelse i flere år for de cirka 150 produktionsmedarbejdere på virksomhedens hovedkvarter i Jylland.

Flere informationer under www.pressalit.dk.

RAMBØLL

Rambøll er et dansk ingeniørfirma, der globalt har 15.500 eksperter og 300 kontorer. Siden 2012 er Rambølls omsætning i Tyskland vokset gennem fem akkvisitioner og organisk vækst fra 52 mio. kr. til 450 mio. kr. Samtidig er antallet af medarbejdere steget fra 120 til 560. Ved siden af klassisk ingeniørarbejde som fx planlægning af infrastruktur, arbejder Rambøll også som ”sustainable society consultancy”: over halvdelen af Rambølls forretning har i 2018 bidraget positivt til FN’s verdensmål. Virksomheden har fx udarbejdet Københavns 2025-strategi om klimaneutralitet. Et udvalg af Rambølls projekter i Tyskland viser et bredt spektrum og vigtige punkter indenfor bæredygtighed.

Rambøll er ”Owners Engineer” for Femern-forbindelsen mellem Tyskland og Danmark, der er den længste sænketunnel i verden. Rambøll har senest planlagt vindparkerne ”Borkum Riffgrund 1 & 2” og ”Baltic Eagle”. I Berlin planlægger Rambøll for tiden syv supercykelstier, og i Nürnberg og Dresden rådgiver Rambøll om digitaliseringsstrategier. For byen Offenbach planlægger Rambøll den blå-grønne infrastruktur i et nyt boligområde i den tidligere industrihavn. For den tyske miljøstyrelse udarbejder Rambøll et studie til ressourceskånsom tilbageføring af onshore-vindmøller.

Se mere her: www.ramboll.dk

Handelskammerets vurdering:

Hoyer Motors er et eksempel på, at man også som mellemstor dansk virksomhed kan have succes på et konkurrencepræget tysk marked. Nøglen til Hoyer Motors succes er en gennemarbejdet intelligent værdikæde i produktion og salg, og at virksomheden var parat og havde egenskaberne til at tilpasse sig det tyske marked og lære af sine erfaringer. Succesen i Tyskland har medført udvikling af den samlede forretning og er sket takket være en stor samlet indsats fra den jyske virksomhed.

Handelskammerets vurdering:

Pressalit har været på det tyske marked i over et halvt århundrede. Virksomheden holder fast i at være producent fra højtlønningslandet Danmark af et produkt, der ofte sælges over prisen. Det populære danske design og Pressalitprodukternes høje kvalitet sikrer denne succes. I kapløbet om en større ordre fra en stor tysk producent har Pressalit sejret mod stærk konkurrence. Ejerfamilien satser på produktion på hovedsædet.

Handelskammerets vurdering:

Rambøll har i de seneste syv år vist en bemærkelsesværdig vækst og virksomhedssucces i Tyskland. Rambøll bringer dermed dansk succes til Tyskland indenfor infrastruktur- og byplanlægning, digitalisering og klimabeskyttelse. Dette hjælper Tyskland til at blive grøn, bæredygtig og digital. Med Femern-forbindelsen arbejder Rambøll med århundredets projekt mellem Tyskland og Danmark.