Tyske konjunkturer i stampe

Under overskriften ”Den tyske økonomi står i stampe” viser den nye rundspørge fra de tyske handelskamre (DIHK), at Tysklands økonomi står stille.

Tallene viser:

• Den økonomiske situation er stadig præget af udfordringer for de tyske virksomheder. Det tyske marked er stabilt, hvorimod udenrigshandlen er præget af usikkerhed. Dog vurderer de tyske virksomheder den økonomiske situation positivt og på samme niveau som i efteråret.
  • Virksomhedernes forventninger stiger, efter de i efteråret var faldet til en negativ værdi. Værdien ligger lige under 0. Stadigvæk udgør manglen på kvalificeret arbejdskraft den største risiko for de tyske virksomheder.
  • Forventningerne til eksport stiger for første gang siden 2018: Dog forbliver niveauet svagt. Mange industrivirksomheder har reageret på handelskonflikter og har omlagt værdikæden. Der er usikkerhed om eksporten: hver anden tyske industrivirksomhed anser efterspørgslen på eksportmarkederne som risiko for forretningen.
  • Forventningerne til investeringer stiger let: bygge- og handelserhvervene planlægger let forøgede investeringer. Industrivirksomhederne hæver deres investeringsforventninger mest, dog fra et lavt niveau. De store og mellemstore virksomheder planlægger investeringer inden for produktinnovation og klimabeskyttelse.
  • Fortsat høj beskæftigelse: Mens bilbranchen, værktøjsmaskinindustrien og producenter af elektronisk udstyr sandsynligvis må skære ned, oplever hver anden virksomhed fortsat problemer med at rekruttere.

Selvom der stadig er flere virksomheder, der går ind i 2020 med forventningen om dårligere forretninger frem for bedre, regner DIHK stadig med moderat vækst i økonomien (0,7 %), importen (1,5 %) og beskæftigelsen i 2020.

For danske virksomheder betyder den beskedne vækst udfordringer på det tyske marked, hvor kampen om markedsandele bliver endnu hårdere.

Du finder resultaterne af rundspørgen på engelsk på vores hjemmeside.