Tysk konkurrenceret: anti-påtale-lov på vej

Fair konkurrence er vigtig for handlen. I Tyskland er man glad for det konkurrenceretlige instrument "påtale”, på tysk "Abmahnung”. Det er tit både meget ubehageligt og dyrt at modtage en påtale – uanset om den er berettiget eller ej. Derfor vil en ny tysk anti-påtale-lov forsøge at sætte en stopper for, at det ellers gode instrument misbruges. Loven er besluttet af både Bundestag og Bundesrat og vil snart træde i kraft.

Hvad er en ”Abmahnung”?

"Abmahnung” kan bruges direkte mod konkurrenter, som bryder reglerne om f.eks. vildledning af forbrugere eller angivelser på hjemmesiders impressum. Dette instrument findes kun i Tyskland og er derfor ofte ukendt for danske firmaer.

Muligheden for påtale skal gøre det hurtigt og effektivt at sanktionere unfair spillere på markedet. Men nogle danske firmaer vil desværre kunne nikke genkendende til, at instrumentet misbruges for at chikanere konkurrenter. Samtidig er der for nogle endda gået forretning i at påtale brud, fordi man kan forlange godtgørelse af udgifter og kontraktlig sanktion.

Hvad betyder den nye anti-påtale-lov for danske virksomheder?

Den nye anti-påtale-lov vil især gavne mindre og uerfarne firmaer, som uden hensigt kommer til at begå små fejltrin på det tyske marked. Loven indeholder et katalog af eksempler på, hvornår en påtale anses for at være misbrugt. Det vil gøre det nemmere at forsvare sig mod en påtale.

Derudover skærper loven kravene til at påtale brud på konkurrenceregler og stiller skrappere krav om indholdet for at gøre påtalen mere transparent. Der kommer loft på godtgørelsen af udgifter, som i visse tilfælde endda udelukkes. Slutteligt får den påtalte krav på godtgørelse af udgifterne i forbindelse med modtagelse af uberettiget påtale. De nye regler er meget velkomne!

12.11.2020

kallan er et tysk advokatfirma med særlig ekspertise i tysk-skandinavisk erhvervsliv. De nordiske rødder går langt tilbage, og strukturen er national, men der tænkes og arbejdes internationalt. Advokaterne arbejder i integrerede teams, er fremragende uddannet og internationalt kyndige. Firmaet har kontorer i Berlin og Frankfurt og arbejder for klienter i hele Tyskland på tysk, engelsk, dansk og svensk og har et bredt internationalt netværk. kallans styrke er juridisk rådgivning, som er præcis og lige til. Specialerne er almen erhvervsret, ansættelses- og arbejdsret, bank- og finansret, fast ejendomsret, IP-ret, IT-ret, M&A, persondataret samt selskabsret.