Registrering af arbejdstid i Tyskland - pr. fingeraftryk?

Registrering af arbejdstid vil fremtidigt få større udbredelse og betydning i Tyskland. Hidtil har der kun været lovkrav om registrering af arbejdstid indenfor visse brancher, i forbindelse med såkaldte mini-jobs og i forhold til overarbejde. Men EU-domstolen kendte i sin beslutning C-55/18, at arbejdsgivere generelt er forpligtede til at registrere medarbejdernes arbejdstid. Derfor er de tyske lovgivere ved at forberede indførelsen af nye regler.

Der er mange måder at registrere arbejdstid på. Der er gammeldags kontrolure, adgangskort, og efterhånden findes der også diverse apps til formålet. Brugen af fingeraftryk har den fordel, at der ikke kan snydes. Men fingeraftryk er biometriske data, som ifølge databeskyttelsesforordningen udgør følsomme oplysninger. Kan man som arbejdsgiver uden videre indføre tidsregistrering pr. fingeraftryk?

Arbejdsretten i Berlin har i sag nr. 29 Ca 5451/19 fastslået, at brugen af fingeraftryk arbejdsretligt kan være tilladt, såfremt den er ”nødvendig” eller på grundlag af individuelt samtykke eller kollektive aftaler. Brugen af fingeraftryk udgør et stærkt indgreb i medarbejdernes rettigheder. Arbejdsretten fastslog i sin dom efter en proportionalitetsvurdering, at brugen af fingeraftryk ikke er ”nødvendig” til tidsregistrering i arbejdsforhold. Da det efter arbejdsrettens mening må antages, at medarbejdere generelt registrerer deres arbejdstid korrekt, kan arbejdsgiveren opnå sit formål ved at benytte andre, mindre indgribende metoder til registreringen.

Fingeraftryk må derfor kun benyttes, hvis medarbejderne frivilligt samtykker hertil. I sagen fra Berlin forelå der intet samtykke.

kallan er et tysk advokatfirma med særlig ekspertise i tysk-skandinavisk erhvervsliv. De nordiske rødder går langt tilbage, og strukturen er national, men der tænkes og arbejdes internationalt. Advokaterne arbejder i integrerede teams, er fremragende uddannet og internationalt kyndige. Firmaet har kontorer i Berlin og Frankfurt og arbejder for klienter i hele Tyskland på tysk, engelsk, dansk og svensk og har et bredt internationalt netværk. kallans styrke er juridisk rådgivning, som er præcis og lige til. Specialerne er almen erhvervsret, ansættelses- og arbejdsret, bank- og finansret, fast ejendomsret, IP-ret, IT-ret, M&A, persondataret samt selskabsret.