Berlins huslejeloft dømt ugyldigt

Berlins ”Mietendeckel”, på dansk huslejeloft, er i strid med den tyske forfatning. Lejere skal nu betale sparet husleje tilbage.

Berlins huslejeloft

Berlins lokalregering vedtog sidste år loven, og huslejen for ca. 1,5 millioner lejligheder i hovedstaden fik pålagt et loft. Mange huslejer blev faktisk sænket. Der var i hovedstaden så stort pres på boligmarkedet, at der måtte nye regler til for at skaffe flere betalelige boliger.

National huslejebremse

Medlemmer af det tyske parlament „Bundestag" rejste sag imod loven, og også flere domstole stillede spørgsmålstegn ved, om huslejeloftet var gyldigt.

Tysklands forfatningsdomstol,„Bundesverfassungsgericht", gav dem ret: Under tysk føderal lov er der i „Bürgerliches Gesetzbuch" i forvejen en huslejebremse i kraft for at regulere de, i visse tyske byer, stigende huslejer. Denne lov indeholder omfattende regler for huslejeniveauet, som gælder for hele Tyskland. Da forbundslandene ifølge den tyske forfatning derfor ikke kan lovgive mere vidtgående på området, havde Berlin ikke lov til at stramme reglerne yderligere. Berlins huslejeloft er derfor ugyldigt. Lejere, som har sparet husleje efter de ugyldige regler, er nu forpligtede til at efterbetale denne husleje.

23.4.21

kallan er et tysk advokatfirma med særlig ekspertise i tysk-skandinavisk erhvervsliv. De nordiske rødder går langt tilbage, og strukturen er national, men der tænkes og arbejdes internationalt. Advokaterne arbejder i integrerede teams, er fremragende uddannet og internationalt kyndige. Firmaet har kontorer i Berlin og Frankfurt og arbejder for klienter i hele Tyskland på tysk, engelsk, dansk og svensk og har et bredt internationalt netværk. kallans styrke er juridisk rådgivning, som er præcis og lige til. Specialerne er almen erhvervsret, ansættelses- og arbejdsret, bank- og finansret, fast ejendomsret, IP-ret, IT-ret, M&A, persondataret samt selskabsret.